life without art is just "eh"

Leave this planet better than you found it

Vikten är inte allt

Publicerad 2014-02-22 12:02:53 i Daily, Träning o Hälsa,

 
Det är vanligt att tro att när man tränar för att bygga muskler så ska man ta så mycket vikt man bara kan, vad vi ofta läser är att vi ska öka vikt hela tiden och ta så mycket vi kan så länge vi kan utföra övningen ordentligt.
Men vad är då att utföra övningen ordentligt?
Man tror ju lätt att man menar bara själva rörelsen vilket så klart man också menar men en sak som vi ofta läser men nästan ingen tar in är tiden av rörelsen... när man bygger muskler, dvs att man vill träna för att öka muskelmassan först och främst, så är det viktigt att man gör rörelserna riktigt sakta, speciellt när man "extend" muskeln. Exempel..på en vanlig bicepscurl skulle det vara när man sträcker ut armen igen.
Denna delen ska ta så mycket som 3-4sekunder att utföra!
 
Jag tror många av oss vill skynda iväg till nästa övning eller gillar känslan av att göra övningarna snabba :P så kan det iaf ofta vara för mig men sen jag opererades så har jag blivit mycket bättre på att utföra alla rep långssamt och skillnaden på effekten är enorm! Det började mest med att jag var som sagt nyopererad så jag var försiktig med allt jag gjorde plus att min ork var usel :P sen har jag fortfarande förbjud att lyfta mer än fyra kg så jag har lexom utvecklat en jäkligt långsam workout pga det oxå, man får lexom göra det bästa med vad man har ;P
Innan min operation lyfte jag jäääkligt tunga vikter till skillnad från nu..10kg per arm och 80kg i bänkpress tex.. nu istället utför jag många saker utan några vikter alls och 4kg per arm och mina resultat är bättre än innan.
En annan sak är att man får mycket bättre kontakt med muskeln och känner mer av själva den än att man känner sig slutkörd i hela den delen av kroppen man hållt på med.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lexie

So who am I? I'd say just a girl with two origins and lots on her mind. Born in Italy, grew up in sweden but then returned to italy at the end of 2007 where I met the love of my life. I'm filled with passion such as for fitness, health and food and making it my lifestyle but also have an interest in fashion and pictures. Got a NikonD3100 this christmas (XDXD my very first!) This is my visual diary and personal journey, I want to inspire happiness and determination. -august 2013

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela